Na daních se snaží ušetřit všichni – drobní živnostníci, majitelé malých firem i obrovské korporace. Nikdo nechce odvádět státu zbytečně moc peněz, a tak se mnohdy ke konci daňového období vymýšlí nákupy čtyř notebooků v tříčlenné firmě, služební cesty do zahraničí a lednice v kuchyňce, která ani neexistuje. Není to už trochu moc? A mohou vám takové věci projít?

Pro drobné živnostníky, kteří ke své práci vlastně nic moc nepotřebují, bývá lepší uplatňovat tzv. paušální výdaje. Nemusí přemýšlet nad tím, co si lze dát do nákladů a co už nikoliv, prostě se jim automaticky odečte 60 % z příjmů. Také se svým způsobem vlastně vyhýbají kontrolám, protože u nich moc není co kontrolovat.

U větších firem je tomu jinak. Ty zpravidla uplatňují skutečné výdaje – tedy odepisují to, co nakoupily pro firemní potřeby. A tady se dostáváme do problémů. Spousta společností má snahu odepisovat si i takové zboží, jež rozhodně nebylo pořízeno pro firemní účely. Toto jednání je pochopitelné, všichni se snažíme ušetřit, nicméně finanční úřad moc pochopení mít nebude.

Pozor na nákupy v posledním kvartálu

Jakmile se blíží konec roku, podnikatelé začínají počítat, kolik asi tak za letošní rok zaplatí. Zjistí-li, že je částka příliš vysoká, začnou nakupovat nejrůznější zboží, aby ji co nejvíce snížili. Pokud budete pořizovat opravdu jen věci, jež pro své podnikání potřebujete, není v tom žádný problém. Každopádně je ale potřeba počítat s tím, že případná kontrola bude do nákupů na konci roku více šťourat. Na finančním úřadě dobře vědí, jak se věci mají a proč podnikatelé v posledním kvartálu tolik nakupují.

Se služebními cestami a oblečením to není až tak snadné

Firmy se velmi často snaží jako výdaje uvádět částky vynaložené za nákup oblečení. Výdaj je to opodstatněný, pokud je k výkonu daného povolání zapotřebí speciálního nebo společenského oděvu. Věděli jste ale, že pracovní oděv by na sobě měl mít firemní logo? Má-li ho váš nový oblek, pak není co řešit a kontrolor nebude mít žádný problém, ať už ho nosíte jen na pracovní schůzky, nebo i soukromě do divadla.

Další takovou specialitou jsou služební cesty. Máte-li čistě české zákazníky, bude vypadat opravdu podezřele, pokud poletíte na náklady společnosti třeba do Izraele. Raději vše udělejte jinak a využijte možnosti přispívat zaměstnancům na dovolenou až do výše 20 000 Kč ročně.

Před pokutou vás zachrání daňový odborník

Spousta podnikatelů si není vůbec jistých, co ještě mohou uvést na firmu. Je-li to i váš případ, neváhejte hledat pomoc u odborníků. Kdo jiný by vám měl lépe poradit než daňový profesionál? Ten bude nejlépe vědět, co si ještě můžete dovolit, a poradí vám, jak využít všech dostupných triků. Mnozí lidé totiž ani neví o všech možnostech, jak se dá daňový základ snížit. Zkrotit daně vám pomůže třeba MONEUS, odborná firma, která si poradí nejen se zdaněním v ČR, ale i v zahraničí. Ostatně pokud obchodujete se zahraničními firmami, je pomoc daňového specialisty opravdu nevyhnutelná.

Darujte peníze na dobrou věc

Na závěr pro vás máme ještě jeden tip na daňovou optimalizaci. Sice vás bude něco stát, ale uděláte dobrý skutek. Snížit daňový základ lze i tím, že darujete peníze neziskové organizaci. Jistě se i ve vašem okolí nachází nějaká taková organizace, jíž by vaše peníze posloužily na sportovní, zdravotnické, vzdělávací, sociální a podobné účely. Darujete-li aspoň 2000 Kč, můžete si je hrdě odečíst. Částka je omezená maximálně na 10 % základu daně, víc odečíst nejde.

Možností daňové optimalizace je dost. Běžný člověk všechny ani nezná, a hlavně neví, co všechno je ještě legální. Obrátíte-li se na odborníka, sice mu něco zaplatíte, nicméně daleko větší částku ušetříte. A hlavně nebudete muset mít strach z případné kontroly.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

two + eighteen =